Yüce Allah aşağıdaki ayetlerinde şu şekilde buyurmaktadır;
Kuran Ayet No|Sure No|Ayet No|Ayet Arapça okunuş Meal |
6124|97|1|إِنَّآ أَنزَلْنَٰهُ فِى لَيْلَةِ ٱلْقَدْرِ İnnâ enzelnâhu fî leyleti l-kadr. Doğrusu biz indirdik onu (Kuran’ı) kadir gecesinde. |
6125|97|2|وَمَآ أَدْرَىٰكَ مَا لَيْلَةُ ٱلْقَدْرِ Ve mâ edrâke mâ leyletu l-kadr. Ve ne bildirdi sana kadir gecesi ne? |
6126|97|3|لَيْلَةُ ٱلْقَدْرِ خَيْرٌ مِّنْ أَلْفِ شَهْرٍ Leyletu l-kadri hayrun min elfi şehr. Kadir gecesi; hayırlıdır bin aydan. |
6127|97|4|تَنَزَّلُ ٱلْمَلَٰٓئِكَةُ وَٱلرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِم مِّن كُلِّ أَمْرٍ Tenezzelu l-melâiketu ve r-rûhu fîhâ bi izni rabbihim min kulli emrin. İner melekler ve Ruh onda (gecede), Rablerinin izniyle, her emirden. |
6128|97|5|سَلَٰمٌ هِىَ حَتَّىٰ مَطْلَعِ ٱلْفَجْرِ Selâmun, hiye hattâ matlaıl fecr. Güvenlik/barış/esenlik; o (iniş/gece), şafak/seher/fecir meydana çıkıncaya kadar. |
(ٱلْقَدْرِ) l-kadr kelimesi kökü (قدر) nicelik (quantity), miktar (amount), ölçek (scale), derece-ölçü (measure), değer-kıymet (worth), mertebe-derece (degree), rütbe-kademe (grade), değer-kıymet (value), kademe (rank) anlamındadır. Hans Wehr 4th ed., page 873 (of 1303)
‘l-kadr’ kelimesinin anlamı düşünüldüğünde ‘leyletu l-kadr’ geçişi ‘değerli gece’, ‘kıymetli gece’ olarak çevrilebilir. Bu gecenin neden ‘değerli gece’ olduğunu yine ayetlerden anlıyoruz. Yüce Allah’ımızın bildirdiğine göre Kuran'ın bazı ayetleri bu gecede Muhammed peygamberin kalbine (beynine) ilk kez indirilmiş. Kuran ayetlerinin indirilme sürecinin asil ve şerefli bir elçi olan Cibril aracılığı ile gerçekleştiğini biliyoruz.
Bu gecede gerçekleşen indirme sürecinde melekler ve ruhun da Yüce Allah’ın emrini yerine getirdiklerini görmekteyiz.
(ٱلرُّوحُ) r-rûhu kelimesi can anlamındadır. Bir şeye can veren-hayat veren, onu canlandıran şey anlamındadır. Kuran’da ruhun “Allah’tan gelen, Allah’ın emrinde olan, canlandıran bir bilgi ('information')” anlamında kullanılmış olduğu görülür. Fakat bu bilgi kitap bilgisi gibi düşünülmemelidir. Allah’ın sahip olduğu ve Allah’ın emri ile hareket eden bir bilgi ki evrendeki her şeyin yaratılmasını, vücut bulmasını ve canlanmasını sağlamaktadır. Ruhu anlamak için öncelikle levh-i mahfûzu (korunan levha) çok iyi anlamamız gereklidir.
Aşağıdaki makaleleri okumanızı rica ederim.
Levh-i mahfûz nedir? Korunan bir levha
Kısaca; levh-i mahfûz (korunan levha) Holografik evren prensibi çerçevesinde evrenimizi bir üst boyuttan saran 2D (2 boyutlu) zardır (membrane). Evreni içerdiği tüm boyutlar ve zaman boyutu ile var eden, evrenin işleyişini kontrol eden bir bilgi deposudur.
Ruh Allah’ın emrinde olan, Allah’ın evreni yaratmasında ve işleyişini kontrol etmesinde aracılık ettirdiği, levh-i mahfuzdaki (korunan levha) kuantum bilgilerinin evrene yansımasını sağlayan mekanizmadır.
Melekler ise evrenin işleyişindeki her türlü gücü ifade eder. Evrenin yapı taşı olan sicimler, çok boyutta titreşen (çok kanatlı) meleklerdir. Sicimlerin oluşturduğu atom altı parçacıkların, atomların, moleküllerin, kimyasalların her biri birer melektir.
97:4 ayetinde; bu değerli gecede Muhammed peygamberin beynine Cibril tarafından Kuran ayetlerinin bazıları indirilirken beyin hücrelerinde yaşanan fiziksel ve kimyasal değişimleri gerçekleştiren sicimler (melekler) ve onlara levh-i mahfuzdaki (korunan levha) kuantum bilgilerini yansıtan ruh işaret edilmiştir.
Kuran’ın ilk inen ayetleri bu gecede Muhammed peygamberin beyin hücrelerine kaydedilmiştir. Bu sürecin yani ayetlerin indirilme sürecinin seher vaktine kadar güvenli bir şekilde devam ettiğini anlıyoruz.
Kuran'ın tamamı bir gece de mi indirildi?
Yüce Allah aşağıdaki 44:3 ayetinde şu şekilde buyurmaktadır;
Kuran Ayet No|Sure No|Ayet No|Ayet Arapça okunuş Meal |
4415|44|3|إِنَّآ أَنزَلْنَٰهُ فِى لَيْلَةٍ مُّبَٰرَكَةٍ إِنَّا كُنَّا مُنذِرِينَ İnnâ enzelnâhu fî leyletin mubâreketin innâ kunnâ munzirîn. Doğrusu biz indirdik onu (Kuran’ı) mübarek bir gecede, doğrusu biz olduk uyarıcılar. |
44:3 ayeti ile 97:1 ayeti birbirini tamamlamaktadır. Bu ayetlere göre Kuran Muhammed peygambere mübarek, değerli, kıymetli bir gecede indirilmiştir. Ayetlere göre indirme süreci bu mübarek gecede olmuş ve seher vakti indirme işlemi bitmiştir.
Ancak başka bir ayette;
Yüce Allah aşağıdaki 9:127 ayetinde şu şekilde buyurmaktadır;
Kuran Ayet No|Sure No|Ayet No|Ayet Arapça okunuş Meal |
1362|9|127|وَإِذَا مَآ أُنزِلَتْ سُورَةٌ نَّظَرَ بَعْضُهُمْ إِلَىٰ بَعْضٍ هَلْ يَرَىٰكُم مِّنْ أَحَدٍ ثُمَّ ٱنصَرَفُوا۟ صَرَفَ ٱللَّهُ قُلُوبَهُم بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَّا يَفْقَهُونَ Ve îzâ mâ unzilet sûretun nazara ba’duhum ilâ ba’din, hel yerâkum min ehadin summensarafû, sarafallâhu kulûbehum bi ennehum kavmun lâ yefkahûn. Ve ne zaman indirildi bir sure; baktı bir kısmı bir kısmana; “Görür mü sizi birisi?” Sonra dönüp gittiler; döndürdü/çevirdi Allah onların kalplerini; çünkü onlar anlamaz bir toplum/kavim. |
9:127 ayetinden anlıyoruz ki bir sure indirilmesi 44:3 ayeti ve 97:1 ayetinde işaret edilen geceden farklı bir zamanda inmiş. Kuran’ın tamamı kadir gecesinde indirilmiş olsaydı 9:127 ayetinde ayrıca bir sure işaret edilmezdi. 9:127’de bir surenin inişi işaret edildiğine göre, Kuran’ın bir parçası olan surenin indirilmesi işaret edildiğine göre Kuran’ın bütünü bir gecede inmemiştir. Parça parça yıllara yayılarak inmiş olduğu düşünülür. Böylece anlarız ki 97:1 ve 44:3 ayetlerinde işaret edilen gecede Kuran’ın bazı ayetleri ilk kez Muhammed peygambere indirilmiştir. Kuran ayetlerinin indiği geceyi kadir gecesi yaptığını yani 1000 aydan daha hayırlı yaptığını anlıyoruz. Mantık ile ilerlersek Kuran’ın ayetlerinin Muhammed peygambere indirildiği her bir gece bir kadir gecesi olmalıdır.
Başka bir delil; 97:4 ayetindeki “tenezzelu”, “iner” fiilinin geniş zaman kipinde kullanılmasının nedeni ne olabilir?
Bu ayette ‘indi’ değil de ‘iner’ fiili kullanılmıştır. Bu da bize meleklerin ve ruhun Yüce Allah’ın emirleri için inişinin başka gecelerde de (44:3 ve 97:1'de işaret edilen gece dışında) olabileceğini düşündürür.
Kıymetli/değerli olan bu gecenin bin aydan daha hayırlı olması;
Kuran’ın alemler için bir rahmet olduğunu, alemler için bir kılavuz olduğunu biliyoruz. Kuran ayetlerinin insanoğluna bir kılavuz olması için Muhammed peygambere indirildiği bir gece 1000 aydan daha hayırlıdır.
Bin ay ne kadar süre eder?
Ayette 1000 aya işaret edilmesi de tesadüf değildir. Kuran’da geçen ‘şehr’ ‘ay’ kelimesi Ay takvimini ‘lunar month’ işaret eder. Güneş ayına çevrildiğinde 1000 Ay ayı 970 Güneş ayı eder. 970 Güneş ayı da 80.8 Güneş yılı yapar. Tam sayı olarak 81 Güneş yılı eder. 81 yıl da bir insanın yaşam süresi ile benzeşir. Ayrıca başka bir ayette insan ömrü 82 yıl ile işaret edilmiştir.
Açık ve net olarak görülür ki “1000 aydan hayırlı” ifadesi ile bu gecenin yani Kuran ayetlerinin indiği bir gecenin bir insanın yaşam süresinden daha hayırlı olduğu işaret edilmektedir.
Ehli sünnet inancına sahip kimselerin Ramazan ayının 27. gecesi olarak kutladıkları gece ile ayetlerde işaret edilen kadir gecesi aynı gece mi?
Kısa cevap; hiçbir ilgisi yoktur. Yukarıdaki ayetlere göre bir geceyi 1000 aydan hayırlı yapan şey Kuran ayetlerinin Muhammed peygambere inmesidir.
Ancak kendi görüşüme göre;
Muhammed peygambere indirilen Kuran ayetlerini okuyup öğrenerek bizler de bir gecemizi kadir gecesi yapabiliriz. Kuran okuyup öğrendiğimiz her bir gece kadir gecemiz olabilir. Gerçekten de Kuran ayetlerinin bir insanın beynine inmesi insanın tüm yaşamından hayırlıdır. Çünkü insan Kuran ile tanışır ve onu öğrenirse ahiretini kazanır. Dünyadaki yaşamından çok çok da hayırlı olan ahiret hayatını elde etmiş olur. Bir geceyi kadir gecesi yapmak istiyorsak o geceyi değerli/kıymetli hale getirmek için Kuran ayetlerini beynimize/kalbimize indirmeliyiz; Kuran okuyup öğrenmeliyiz.
‘Selâmun’ kelimesi nasıl anlaşılmalı?
97:5 ayetinde geçen ‘hiye’ ‘o’ edatı dişil bir şeyi işaret eder. Dişil olan geceyi ‘leyl’ işaret edebilir. O durumda kadir gecesinin güvenli bir gece olduğu anlaşılır. Ancak ‘tenezzelu’ fiili tekili ve dişili işaret ettiği için ‘hiye’ ‘o’ edatı ‘inişi’ de işaret edebilir. Böyle olursa Kuran’ın iniş sürecinin güvenli olduğu anlaşılabilir. Selam kelimesinin diğer anlamları dikkate alındığında Kuran'ın inişinin bir insan için veya insanlık için esenlik, barış getirdiği anlaşılır.